Az Utolsó Jedik - egyáltalán nem csalódtam

2017.12.14

 

Az a helyzet, hogy semmiképpen sem sikerült a Fos Awakenst alulmúlni, hiszen az a filmtörténeti trágya etalonja, így bátran el lehet menni a moziba megnézni a nyolcadik részt. Pontosan olyan szar, mint amire számítottam, egy centivel se rosszabb és persze nem is jobb.

Az SJW-izmusból a buzivonal kimaradt, így nem kellett felállni és kijönni, ezt nem merték meglépni, a feminista szarságot pedig nyugodtan kiröhöghetjük, annyira szánalmas.  (Mindenki tudja, hogy a disney totálisan részt vesz az SJW agymosásban és ez alól a SJWars-nak is becézett franchise sem kivétel.)

Helyére vannak téve a karakterek. Van ázsiai nő a kínai piac miatt, olyan átlagember megszemélyesítésében, akit nem szabadna filmen szerepeltetni, ez ugyanis nem a "kalandok a közértben" című valóságsó, hanem egy fantasy mese, egy hősi eposz kéne hogy legyen. Amelynek nem nyomi, hanem hősi, idealizált, vagy nagyon karakteres szereplői vannak. Vannak erős nők a feminista elmebaj kedvéért, szinte maga Clinton-banya személyesítődik meg a vásznon, ahogy leugatja a mocskos privilegizált fehér férfi Poe Dameront, aki ha már nem lehetett buzi, akkor már legyen hülye, akinél az értelmiségi vén picsák természetesen okosabbak. (Egyébként Oscar Isaac sem teljesen fehér, hanem latin származású, de a legközelebb ő állt ahhoz, hogy utálni kelljen a baszatlan picsáknak.)

A többi fehér férfi szereplő a vén gyökér (Obi-Wan Kenobira nyomokban sem emlékeztető) Luke Skywalkeren kívül természetesen a gonosz oldalán áll, az első rend azonban nem velejéig gonosz, inkább velejéig balfasz. Hat (vagy fene tudja hány) darab csillagromboló üldözi, de egyik sem találja el az Ellenállás hajóját és nem is érik utol. 

Ezt a részt kicsit nehezen tudom elmagyarázni, annyira ótvar buta. A film nagy részében egy cirkálón menekül az ellenállás megmaradt csapata. Nem tudnak fénysebességre kapcsolni (Birodalom Visszavág, ismerős?), mert valami új technológiával le tudják követni őket a hipertérben is.   Márpedig ha ugranak, kifogy a benya és mindenhogy utolérik őket. Ezért a normál térben menekülnek, lőtávon kívül, mert a lézernek bazmeg lőtávja van. Egyenlő távolságot tartva - mert nem tudja utolérni őket - követi őket az üldöző csillagromboló.

A zseniálisra fényezett Rian Johnson rendező - akinek eddig egyetlen jó filmje se volt és ez se az, a Looperen tizenhatszor aludtam el - biztosan hallott a magyarországi kamion előzési tilalomról, ezért mennek egymáshoz képest egyforma távolságot tartva ugyanabba az irányba a világűrben, mint román kamionosok az M1-esen.

Apró baki, hogy a film első jelentében Poe Dameron egyedül megtámadja az egyik rombolót egy X-szárnyúval, őt meg azért nem tudják lelőni, mert túl közel van. (Itt rendesen komolyan mintha gázcirkó gyújtóláng lenne az X-szárnyú hátulján, de ezt nem merem elhinni ma, Elon Musk elmebajának korában.)

A teljes mértékben fogyatékosnak ábrázolt Első Rend lövészeti technikája némiképp emlékeztet az emberi szexuális kultúra idővonalára. Ha túl fiatal vagy, azért nem tudsz kúrni, ha túl öreg vagy, akkor meg azért. Na ők hasonlóképpen sem a túl közeli, sem a túl távoli célpontot nem tudják eltalálni, vadászgépeket meg nem küldenek ki, csak véletlenszerűen néha, úgysem érted mikor és miért.

Poe így ki tudja lőni a lövegeiket, amiből nem 163, hanem csak 6 jutott egy csillagrombolóra. Márpedig azért kell kilőni a lövegeket, hogy jöjjenek a bombázók, így meglesz az első űrcsata.

Bombáznak az űrben, ez ugye megér egy hitetlenkedő bazdmeget? A bomba leesik a csillagrombolóra mert nyilván az űrben is lefelé esik minden, főleg ha nincs "lefelé", meg nincs gravitáció, amely utóbbi ugye az űrben viszonylag ritka. De legalább a bombatárolóban levő személy tud nyitott ajtónál lélegezni a világűrből, ez is valami. 

Ez a rész majdnem olyan jó, mint amikor Leia néni kiesik a világűrbe, mert szarrálövik a hajóhidat és mindenki meghal, de ő életben és egyben marad, majd az erő segítségével visszahúzza magát a szétrombolt hídra, ott kinyitják neki az ajtót és bemegy a folyosóra, miközben senkit nem szippant ki a vákuum. A hajó meg megy tovább mintha csak karcolások estek volna rajta.

És itt még viszonylag a történet elején vagyunk, a sztori hasonlóan szellemi fogyatékos mederben megy tovább.

Foglalkozzunk azért egy kicsit a kötelező újításokkal, bár szerintem egyetlen újítás kéne: egy jó sztori. 

Nyilván a 7. rész - eredeti Csillagok Háborúja copy-paste beégés miatt nagyon erőlködtek, hogy kitaláljanak valami történetet, amiből történet nem, csak nagy erőlködés lett.

Rendesen érzed, hogy az egész egy tákolmány, mint ahogy a hetedik rész is az volt, bár annál kétségkívül jobb, mert ez annyira nem mert nyúlni az eredeti trilógiából. De ezért fogsz Birodalom Visszavág és Jedi Visszatér jeleneteket látni, azt garantálom. 

Ez az egyik bajom: ezek rendesen annyira balfaszok, hogy nem tudnak valami olyat kreálni, amiből nem lóg ki a lóláb, nem tudnak összehozni egy természetesen, szinte önmagától folyó történetet, csak ezt a mesterségesen bonyolított, nyögvenyelős szart.

Azt sem értik, hogy nem kell minden szart megmagyarázni, nem kell lerombolni a mítoszt. Az eredeti fillmekben nem volt Jedi vallás, abban inkább egy misztikus Jedi Lovagrend volt, nem voltak benne papír (!) könyvek meg ilyen baromságok. A Jedi vallást a rajongó idióták találták ki a mi valós életünkben, létező idiótáktól lopni pedig nagyon-nagyon szánalmas. Arról nem is beszélve, hogy soha nem mutatunk annyira közelről egy kelléket, mondjuk egy fénykardot, hogy láthassa a nagyérdemű, hogy ez csak egy kellék, pontosabban egy ötvenes évekbeli vaku nyele.

Pont abban volt George Lucas nagysága: körül tudta venni magát tehetséges emberekkel, akik segítettek megcsinálni egy univerzumot. 

Ebben az univerzumban pedig megfelelő arányú volt a technológia és a mítosz. 

Pont az volt misztikus, aminek misztikusnak kellett lenni, pont az volt meseszerű, aminek meseszerűnek kell lenni, pont annyira volt realista, amennyi ahhoz kellett, hogy elfogadjuk. Az eredeti trilógia nagy húzása az volt, hogy nem steril futurizmust teremtett, hanem a fantasztikum és a misztikum keveredett a poros-rozsdás valósággal, így nem az az átpolitizált cgi-midioklorián-szar lett, amit később sikerült létrehozni. Réges-régen, amikor még csak 2-3 rész volt,  jó volt elmerülni a Star Wars világában!

A hetedik rész azonban az előzménytrilógia alá ment szintben, behozta az X-akta, vagy Prometheus fílinget és pont arra nem adott választ, amire kellett volna.

Ilyenkor jönnek a hülyék azzal, hogy "majd a következő részben választ kapunk". Ez nem történt meg a Prometheus folytatásában, az Alien Covenantben sem. 

És az Utolsó Jedikben sem.

A nyolcadik rész  miközben agyzsibbasztó, teljesen Star Wars-idegen spirituális baromságokkal fáraszt - mint a végső harcban szellemként (vagy mi a szar) részt vevő Luke vagy Rey és Kylo szellemi összekapcsolódása elbaszott Gyűrűk Ura utánérzésben - semmire nem ad választ. Húzzuk ki a kezünket a biliből: akik ezeket megírják, nem gondolják végig, nem érdekli őket ez annyira, nem fér bele a költségvetésbe, hogy mindez ki legyen találva.

Nem tudod meg, miért olyan erős az Erő Rey-ben, aki egyébként minden Jedinél erősebb, szuperpilóta, kisujjal szereli a Falcont, mindenkinél ügyesebb/okosabb, de azért a nagy tehetségével csöves kukaturkászként tengődött eddig a Jakku nevű Tatooine-t koppintó bolygón.

Nem tudod meg ki a rák volt Snoke és miért utálta annyira Luke Skywalkert. Nem tudod meg Kylo Rennek mi az anyja baja van és mi az a Ren Lovagrend, mint ahogy azt se tudod meg, miért rombolták le a Jedi templomot és Luke miért bújt el, és Luke miért akarja, hogy vége legye a Jedi-rendnek.

A legundorítóbb, hogy nem tudod meg, hogyan került a fénykard a hetedik részben az amúgy eléggé irritáló Maz Kanatához és miért voltak Reynek látomása, meg mi volt az a Gyűrűk Ura-baromság, hogy hívta a kard, ami eddig két komplett trilógiában nem szokott ilyesmit csinálni. (Véleményem szerint a kis faládikóban levő fénykard Maz Kanata pincéjében egy mezei, olcsó, csöves forgatókönyvírói fordulat, egy percig sem volt véggiggondolva.)

Nem tudod meg, miért lett a Star Wars jövője, a harmadik trilógia ennyire elbaszottul kilátástalan és reménytelen, miért nincs egy épkézláb hős benne, akire felnézhetnél, vagy egyáltalán valaki, aki szimpatikus lenne. 

És igen, az összes jutub-hülye összeesküvés-elmélete megdől: Snoke nem Darth Plaguis, nem Mace Windu, nem Jar-Jar, hanem … nem tudjuk ki és nem is fogjuk, mert meghal.

Azt az egyet végre megtudjuk, kik Rey szülei: nem Luke, nem Thripio és Artu, nem Qui-Gon Jinn, hanem … senkik, jelentéktelen alkoholista roncsvadászok.

Hát ez szopás, hülyék!

Előkerül Yoda is. De hogy hogyan és miért, legfőképpen minek, ezen ne is gondolkozz. Mi volt a szerepük a Porgoknak a plüssporg-eladás felpörgetésén kívül? Miért engedte be őket Csubi a hajóra (amikor meg is ehette volna őket), hogy ott rikoltozzanak? Mi a frászt akartak a kaszinóbolygó rabszolga-gyerek vonallal?

Ezer ilyen baromság van még. De mondok pozitívumot is: Csubi Porgot eszik, Yoda nem CGI, hanem eredeti Birodalom Visszavág bábu és Kylo Ren nem áll át a jó oldalra, hanem Rey jól pofára esik a hülyeségével, ami jó példa a való világban is, mert egyszerűen baromi sokan nem tudják felfogni, hogy aki féreg az féreg. Jobb a látvány is, mint eddig, nincs a Rogue One mindent homályosítunk baromsága sem. Jobb a zene, ami nem nagyon hozott újat, marat az alapokál, de épp ezért jobb. Az Ep7. zenéjénél idegesítőbbet nem tudok elképzelni, de én az előzménytrilógia Duel Of Fates témájától is kitépem a hajam.

De ezen kívül nagy dolgokra ne számíts. 

Olyan ez, mintha az a balfasz, aki ezt írta és rendezte, egyszerűen a forgatás előtt egy héttel nézte volna meg a Star Wars fimeket és ami jól beszívva lejött neki, azt megpróbálta volna folytatni a kis hülye elképzeléseivel. 

Tehetség és fantázia híján összelopkodva a George Lucas által elvetett dizájnelemeket, a videojátékok, illetve az expanded universe dolgait.

Minden új technológia hót béna, ezzel folytatva az új disney-trilógia hagományt. Az új rohamosztagos fegyverek szánalmasak, a piros műszamurájok röhejesek, a krómbalfasz Phasma kapitány botja vicc-kategória (mint ahogy az egész karakter az, még a kurva sisakja se stimmel), de legalább az a jó, hogy semmit nem tudunk meg Phasma kapitányról most sem, mielőtt megy a levesbe - csak azt, hogy balfasz.

Mivel ugye - már az elején észlelhetően, amikor Poe szivatja Hux admirálist - az egész első Rend balfasz: akinek félelmetes ellenségnek kellene lenni, az a Hupikék Törpikék Hókuszpókjának szintjén röhejes.

Ja, a filmben egyébként van humor, méghozzá olyan poénok, amik eddig nem voltak Star Wars filmben. Egyszer még röhögtem is. De őszintén: egy Star Wars filmbe ez pont nem kellett volna.

Mint ahogy az egész nem kellett volna: el kellene ezt engedni, nem megy ez nektek hollywoodi idióták. Az új trilógiához képest még az előzménytrilógia is mestermű, pedig az aztán tökéletes prezentációja annak, hogy George Lucas igazából abszolúte nem jó rendező.

Az a helyzet, hogy a Rogue One az Ébredő Foshoz képest egész jó volt, de másodszorra nézve azért a Rogue One is elképesztően szar. Az Utolsó Jedi azonban - bár jobb, mint az Ébredő Fos - rosszabb, mint a Zsivány Egyes. Igaz, a képi világa jelentősen jobb és a nyitójelent sem volt olyan béna, mint a hetedik résznél.

Persze meg fogod nézni és lehet, hogy mivel leszaroztam, jónak fogod látni, így szívességet tettem neked. Én is meg fogom nézni a következő részt, egészen addig, amíg nem lesznek buzi szereplők.

Valamelyik idióta újságíró azt írta, 37 éve vártunk erre a filmre. Hát maximum ti, debilek vártatok erre; mi egy jó Star Wars-ra várunk, de az reménytelen.

Majdnem elfelejtettem: Luke meghal. De olyan bután, hogy ott sincs, és nem érted, hogy miért hal meg. Tudom: a következő részben megtudjuk, meg el kell hozzá olvasni a Felhasználói Kézikönyvet. Mondjuk én megkönnyebbültem, mert kár volt visszahozni, majdnem annyira, mint szegény, nagyon szánalmas Leia hercegnőt.

Egy nagyon pozitív dolog azért van: minden egyes újabb szar Star Wars film kiemeli, hogy mennyire zseniális a Csillagok Háborúja és a Birodalom visszavág.