Miért sárga a motorom lámpája?

2016.08.14

A múltkori posztom miatt kérdezte egy haverom, hogy miért sárga a motorom lámpája. Van erre magyarázat,  egyszerűbb és komolyabb, mint hinnéd. Korántsem feltűnésiviszketegség-buziskodás az oka.

Először a motorlámpa-sárgításról: ez egy sárga búra, amit a lámpában levő H4-es izzóra lehet rátenni. Lehetne sárga izzó is, de már nem gyártanak ilyesmit. A nyolcvanas évek elején volt népszerű az autósoknál, bár szerintem akkor szimpla majomkodásból.

A KRESZ fehér vagy kadmiumsárga fényszórót ír elő. A sárga hátránya, hogy valamivel gyengébb a fénye.

Az előnye viszont ehhez képest meglehetősen meggyőző: mivel jelentősel eltér a megszokott fényektől, sokkal nagyobb az esély, hogy észrevesznek a vakbarmok. 

A sok homályökör ugyanis nem szokta észrevenni a motorokat. Szó nélkül hajtana ki eléd, mintha ott se lennél. Az egyik motoromat így vettem, kvázi véletlenül jöttem rá, hogy a sárga fényszóróval észrevesznek: nem simul bele a megszokott színvilágba, így észleli a paraszt, hogy ott vagy. Ez eléggé életbevágó kérdés. Ezért sárga lámpával járok. 

Lehet hogy működne ez a trendi ledes menetfénnyel is, amit egyre több motoron látok, de én nem aggatok a motoromra ratyi dolgokat.