Szereptévesztés a közlekedésben

2016.10.31

A biciklisek sztrádát akarnak, a robogósok superbike versenyzőnek képzelik magukat.

Sztori 1: 

Haver sétál a családdal a Városligetben. Egyszer csak elsuhan mellette egy biciklis a kis cicanadrágjában ezerrel, mintha a Tour de France-on lenne és visszakiabál: köcsög, az íven állsz!

Sztori 2:

Volt egy robogóm, el akartam adni. (Hogy miért volt robogóm, amikor utálom a robogókat mint a szart, az egy külön történet.) Jönnek a vevők, az egyik elviszi próbakörre és közli, hogy neki ez nem kell, mert túl lassú, csak 80 km/h a vége, és ő vidékről akar bejárni.

Ezek azok a helyzetek, amikor emberek totális szereptévesztésben vannak. Túlértékelik a képességeiket és a lehetőségeiket.

Számtalan esetben hallom, hogy biciklilobbisták nyavajognak, hogy szar biciklizni Budapesten, nem lehet elférni az autóktól - azokat tiltsuk ki - nincs elég kerékpárút, a járda meg tele van hülye gyalogossal. Bezzeg Hollandia! 

Nos a helyzet az, hogy Hollandiában valóban elég jó kerékpárút struktúra van - már húsz éve is jó volt. Annak idején azt láttam, hogy jellemzően ott is kisvárosokban, falvakban, falvak között vannak jó utak és a hollandok bizony nem ezerrel tekernek cikázva, nem autók és emberek között kaszkadőrködnek/donorkodnak hiperszuper versenybringás buziszerelésben, hanem szépen, nyugodtan, nyanyatempóban kerekeznek.

(Hadd ne menjek bele abba, hogy kerékpárutat oda lehet építeni, ahol van erre hely, oda nem, ahol nincs. És Budapesten már parkolóhelyek sincsenek, nemhogy szabad kerékpársztráda nyomvonalak, házakat meg hadd ne bontsunk már le egy hallom hipszter faszfej kedvéért.) 

Ehhez képest olyan dumákat hallok, miszerint rá vannak izgulva emberek az elektromos rásegítős bringákra, mert azokkal könnyedén tartható az ötven-hatvanas tempó. Biciklivel!

A biciklis gyökér ötvennel akar haladni. A robogós gyökér nyolcvannal. Az autós barom meg ezerrel.

Amióta elkerülöm az autópályát és nyugodtan autózok országúton, rájöttem, hogy a 90km/óra sebességhatár azért van kitalálva, mert ekkora sebességre vannak tervezve az utak. Hiába ül a gyökér a 300 lóerős BMW szarjában és nyomja neki ezerrel, az út attól még 90km/óra sebességet tud. Ezen tény felismerésébe néhány hülye beledöglik, de nem elég sok ahhoz, hogy a BMW-s köcsögök visszavegyenek az arcból.

A biciklis idióta azt nem érti, hogy a bicikli, mint eszköz nem alkalmas arra, hogy ő 50 km/órával közlekedjen vele.

Gyanítom, hogy a fékek és a futómű messze alkalmatlan, de a kerékpár számára létező útviszonyok és az általános forgalmi helyzet semmiképp nem teszi lehetővé az ilyen sebességgel való kerékpáros közlekedést.

Biztosan lehet biciklizni fizikailag baromi gyorsan, vannak ilyen sportteljesítmények, de ez sportolási körülmények között (például pályán) működik, nem pedig a közlekedésben. Annyira így van ez, hogy a kerékpárral szuper cicasport felszerelésben közlekedő ratyimatyiknak nagyjából semmi szüksége nem lenne herevillantó nadrágba beöltözni, a normális közlekedés ugyanis nem kíván meg ilyen felszerelést. Csak hát ugye picit túlértékelik magukat és a helyzetüket a közlekedési hierarchiában. 

A robogós téma hasonló. A fenti példában a következőt mondtam a hülyegyereknek: ha te nyolcvannal meg gyorsabban akarsz közlekedni, akkor elballagsz szépen az autós/motoros iskolába, leteszed a motorkerékpáros jogsit és veszel egy motorkerékpárt. Azzal közlekedhetsz városon kívül 80 km/óránál gyorsabban. A robogóval pedig 40km/órával közlekedünk, ennyi a megengedett és erre alkalmas. Nézett is, mint a lukinyúl.

Bár a robogós fogyatékosok baromi nagy csávónak képzelik magukat az ötven köbcentis szarjukkal, az valójában segédmotoros kerékpár, amelynek tervezési végsebessége 45 km/óra. 

Ehhez vannak méretezve a fékek és a futómű, ugyanis  ez ennek a járműkategóriának a szerepe, hogy rövid távokat megtegyünk vele 40-50 -es tempóban. (Hiszen a valóságban kiveszik a fojtást így többet tudnak, de ez nem azt jelenti, hogy a fogyatékosnak nyelezni kell és gyorsabbnak kell lennie jóval komolyabb járműveknél.)

És sem közlekedek 200-al csak azért, mert simán tudna menni ennyivel a motorom, hanem egyrészt hellyel-közzel betartom a szabályokat, másrészt csakis reális, biztonságos sebességgel haladok, figyelembe véve az útviszonyokat. Ez egyébként az első komolyabb baleset után könnyebben megy a legtöbbeknek, kivéve, akik beszarnak és nem ülnek többé motorra, meg esetleg az agyhalottaknak, akik mindenáron el akarnak patkolni.

Fel nem foghatom, mitől lett ez a sok barom ennyire beképzelt - mert beképzeltség.

Fel nem foghatom, miért gondolja minden kis buzi - olyanok, akik a bicikliig meg a robogóig jutottak - hogy neki ugyanannyi joga és lehetősége van, mint magasabban kvalifikált közlekedőnek. (Hogy értsük: a biciklis semmit nem tanult és semmiből nem viszgázott le. A robogós se tanult meg robogózni, nem ment el robogótanfolyamra, ő a B-s jogsijával rajoskodik, bármiféle rutin nélkül.) 

Fel nem foghatom, hogyan akarnak olyan sebességgel haladni, ahonnan meg se tudnak biztonságosan állni - már a kis tapadó felület és a túl könnyű tömegük miatt sem.

(Vészfékezzél nyolcvannal robogóval, legyen azon bármilyen fék, ha csak egy porszem van az úton, meg fog csúszni az első kerék, keresztbebassza a kormányt és akkorát esel, mint az ólajtó. Párszor előadtam ezt a mutatványt futár koromban.)

A legrosszabb, hogy fel se fogják. Hót buta, a témához dilettáns idióták arcoskodnak az utakon a szarjukkal.

És senki sem mondja meg nekik, hogy vissza kéne venni. A rendőr meg pláne nem.